W badaniu przeprowadzonym przez firmę konsultingową EY spytano 1600 konsumentów w Niemczech o ich zachowania płatnicze i zwyczaje związane z bankowością. Z jej raportu wynika, że pandemia Covid-19 przyspieszyła digitalizację sektora finansowego i zmieniła sposób, w jaki klienci przeprowadzają swoje transakcje bankowe. W perspektywie długoterminowej mogłoby to wzmocnić wykorzystanie transakcji z użyciem pieniądza cyfrowego.

Zmiana zachowań finansowych klientów podczas pandemii
covid-19 - globus pandemia

29 procent ankietowanych stwierdziło, że kryzys związany z pandemią zmienił ich zachowania płatnicze i sposób obchodzenia się z pieniędzmi. Jedna czwarta respondentów była bardziej skłonna do płacenia kartą niż przed pandemią, a 16 procent nie korzystała na bieżąco z gotówki i nosiła jej mniej przy sobie. 14 procent ankietowanych przyznało, że częściej robi zakupy przez internet.

Ponadto 21% stwierdziło, że utrzyma swoje zmienione zachowania płatnicze w przyszłości.

Przelewy bankowe domeną Internetu

Klienci dokonują przelewów głównie przez Internet. Sprawdzanie stanu konta osobistego on-line stało się powszednią czynnością dla 82 procent wszystkich respondentów. Natomiast dla 78 procent płacenie za towary przez internet stało się normą. Jednak konsumenci znacznie rzadziej przeprowadzają przez Internet transakcje dotyczące akcji (23 proc.) lub ubiegają się o kredyty (16 proc.).

Sprawdź też: Bezpieczne bankowanie w czasach koronawirusa

Nowe wymagania wobec dostawców usług – bezpieczeństwo i wygoda

Oczekiwania konsumentów wobec banków są jasne, 81 procent z nich chce, aby w miarę postępu cyfryzacji bezpieczeństwo stało się dla nich najwyższym priorytetem.

Prosty i przyjazny interfejs użytkownika w bankowości internetowej jest ważny dla 61 procent. Prawie połowa, bo aż 47 procent badanych oczekuje całodobowej obsługi, a w dalszej kolejności nowych usług i aplikacji. Jednak aż 15 procent klientów nie ma żadnych oczekiwań wobec cyfryzacji i chciałoby, aby ich bank pozostał taki, jaki jest.

Tradycyjne banki nadal osiągają dobre wyniki, 75% ankietowanych twierdzi, że zdecydowanie lub bardzo ufa swojemu lokalnemu doradcy bankowemu. Za częstym korzystaniem z bankowości internetowej jest tylko 57 procent z nich, a za korzystaniem z firm zajmujących się usługą FinTech tylko 19 proc.

Sprawdź też: Czy założenie lokaty bankowej ma sens?

Przywiązanie do dotychczasowego banku w czasie pandemii

Tylko siedem procent respondentów zamierza zmienić konto bankowe w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy. Spośród tych, którzy chcieliby zmienić instytucję, większość (54 proc.) chciałaby przejść z tradycyjnego banku z oddziałem na bank wyłącznie internetowy. W końcu, co trzeci z tych, którzy chcą zmienić bank, szuka innego oddziału.

Działający od dawna dostawcy usług finansowych nie powinni być zbytnio zdekoncentrowani przez konkurencję, ale powinni nadal inwestować w cyfryzację swojego modelu biznesowego oraz w możliwie najlepszą architekturę bezpieczeństwa dla swoich usług internetowych. Jeśli uda im się utrzymać przewagę zaufania w formie cyfrowej, będą mieli mocne karty na coraz bardziej konkurencyjnym rynku usług finansowych.

Sprawdź też: Inwestowanie – trudne czy proste? Dla kogo? Jak zacząć od małych kwot?

Reasumując, z przeprowadzonych badań wynika, że 29 procent respondentów nie nosi przy sobie mniej gotówki, 27 procent częściej kupuje przez Internet, a 40 procent młodych ankietowanych oczekuje, że ich bank będzie zawsze dysponował najnowszymi opcjami cyfrowymi, z których 37 procent chce mieć możliwość dostępu do wszystkich usług za pomocą aplikacji.