Jeśli zdecydujesz się na rozpoczęcie swojej własnej działalności gospodarczej, musisz mieć świadomość, że jednymi z twoich klientów będą członkowie twojej rodziny i znajomi. Nie zawsze jednak ich intencje będą najszczersze. Może się bowiem okazać, że zamiast wspierać twój biznes, chcą ugrać na nim coś dla siebie. A wtedy zwyczajnie wykorzystają Ciebie i twój biznes dla własnej wygody.

Szczera chęć wsparcia twojego biznesu

Brunetka pożyczająca na dowód przez komputer - z kawąBez względu, jaką działalność otworzysz, na pewno znajdzie się w twoim otoczeniu ktoś, kto chętnie skorzysta z twoich usług. Być może naprawdę będzie pilnie potrzebował twojej pomocy. Może być też tak, że zwyczajnie będzie chciał Cię wesprzeć w początkowej fazie twojej działalności, zostawiając u Ciebie swoje pieniądze i dając Ci cenne doświadczenie.

W ten sposób Ty pomagasz jemu, wykonując swoją pracę rzetelnie i sumiennie, a on pomaga Tobie, napędzając twój biznes w początkowej fazie działalności, w której upada najwięcej małych firm i przedsiębiorstw.

Sprawdź też: Etat a własna działalność gospodarcza – co jest lepsze?

Zniżki dla najbliższych – dlatego, że się znacie

Wiele osób jednak automatycznie zakłada, że skoro masz już założony biznes, to cała twoja rodzina i wszyscy znajomi mogą na nim skorzystać. Problem rośnie na niespotykaną skalę, gdy faktycznie zajmujesz się czymś, co może służyć wszystkim, na przykład stylizacją paznokci czy mechaniką samochodową.

Sam fakt sporej klienteli nie jest niczym złym, ale zdarza się nagminnie, że nasi bliscy oczekują zniżek na nasze usługi, często całkiem sporych lub nawet pracy za darmo. Jeśli twoim bliskim naprawdę zależy na rozwijaniu się twojego biznesu, bez mrugnięcia okiem zapłacą pełną cenę, a do tego chętnie wrócą do Ciebie przy najbliższej okazji.

Sprawdź też: Jak pokonać konkurencję na rynku? Dlaczego klient powinien być na pierwszym miejscu?

Rodzina i przyjaciele ponad kolejką

Może się też zdarzyć, że twoi bliscy będą wymagać od Ciebie, żebyś stawiał ich przed innymi, standardowymi klientami, z którymi łączą Cię tylko relacje biznesowe. Kiedy nie masz zbyt dużego ruchu, możesz się na to zgodzić, ważne jest jednak, aby nie zaniedbywać żadnego klienta, bez względu na to, kto stoi z nimi w kolejce.

Jeśli masz napięty grafik, nie odwołuj wizyty z klientem lub klientką tylko dlatego, że twój przyjaciel potrzebuje koniecznie teraz twoich usług. Jeśli będziesz na pierwszym miejscu stawiać swoich bliskich, reszta klientów może poczuć się niechciana, a to skutkuje zawsze problemami w znalezieniu nowego klienta.