Bezpieczeństwo w czasie narodowej kwarantanny jest dobrem pierwszej potrzeby. Nie chodzi bynajmniej tylko o zdrowie, ale również o finanse. Czas zamieszania, niepewności i często dezorientacji w nowej rzeczywistości zmniejsza czujność, a tym samym otwiera furtkę oszustom.

Zachowaj środki ostrożności

  1.  Uważaj na SMSy z linkami do fałszywych płatności

Odnotowuje się zwiększoną liczbę ataków na klientów banków przez wiadomości SMS. Wysłana  wiadomość zawiera link, który po kliknięciu przekierowuje na fałszywą stronę pośrednika płatności, a następnie na podrobioną stronę banku. Oszuści w wiadomościach SMS proszą o przelanie pieniędzy w związku z uregulowaniem płatności dotyczącej z np.:Znak stop -grafika

  • postępowania komorniczego,
  • zaległej prowizji,
  • zadłużenia mikrorachunku,
  • spłaty karty kredytowej,

Nie mają też oporu w zbieraniu datków na cele związane z epidemią koronawirusa. Uruchamiają fałszywe zbiórki przez wiadomości SMS, aby zebrać pieniądze na brakujący asortyment np. maseczek.

W działaniach przestępczych wykorzystują również strach i udostępniają nieprawdziwą informację, iż środki z rachunków będą przekazane na rezerwy NBP oraz sugerują konieczność zagwarantowania sobie państwowej pomocy żywnościowej.

2. Przestrzegaj zasad przy korzystaniu z bankowości internetowej

Bezpieczne korzystanie z usług bankowych przez internet to już nie tylko ochrona loginu/identyfikatora do serwisu internetowego oraz hasła. Do podstawowych środków ostrożności dochodzą kolejne procedury. Zanim się zalogujesz do bankowości online sprawdź:

  • czy wpisany adres banku jest prawidłowy, zawsze wpisuj samodzielnie lub dodaj stronę do ulubionych w przeglądarce lub przechodź do serwisu logowania ze strony głównej banku,
  • czy połączenie jest szyfrowane certyfikatem SSL (https),
  • czy przed podanym adresem jest symbol kłódki.

Dodatkowo pamiętaj, że bank nie prosi klientów o podanie dodatkowych informacji, takich jak numer karty płatniczej, kod PIN czy data ważności karty w celu potwierdzenia tożsamości. Ponadto bank nie wymaga instalacji aplikacji czy certyfikatu na telefony czy inne urządzenia mobilne. Nie wymaga podawania danych dotyczących telefonu klienta, typu dotyczące modelu telefonu czy numeru. Logowanie do serwisu bankowego online odbywa się zawsze poprzez stronę właściwą banku. Banki nie korzystają z serwisów pośrednich. Dlatego nie wykonuj przelewów poprzez link podany w wiadomości SMS i e-mail. Zawsze loguj się poprzez stronę swojego banku i sprawdzaj poprawność adresu strony banku.

Wprowadzone udogodnienia w czasie epidemii

  1. Zmiany przy płatnościach zbliżeniowych

Zostały zwiększone przez organizacje płatnicze – Visa i Mastercard limity transakcji zbliżeniowych. Kwota pojedynczej transakcji bez konieczności podawania PIN-u została podniesiona w Polsce do 100 złotych. Do tej pory było to 50 zł. Od dawna planowane i zapowiadane zamiany zostały wprowadzone z konieczności zwiększenia poziomu bezpieczeństwa i wygody w płatnościach, w tym szczególnym czasie epidemii. Wprowadzona zmiana ma na celu ograniczenie dotykania ogólnodostępnych urządzeń, w tym przypadku terminali.

W praktyce zmiana limitów wymaga zmiany technicznej, czyli musi zostać wprowadzona na terminalach płatniczych, więc w różnych miejscach może być wprowadzona w innym terminie.

W przypadku kart Mastercard po 20. marca, limit do 100 zł przy płatności zbliżeniowej nie wymaga podania kodu PIN na pierwsze i kolejne płatności bezstykowe.

W przypadku kart Visa, aby korzystać z nowego limitu do 100 zł płacenia zbliżeniowo bez konieczności podawania kodu PIN, trzeba pierwszą transakcję wykonać w sklepie z użyciem kodu PIN i włożeniem karty stykowej do terminala lub w bankomacie przeprowadzając operację wypłaty gotówki czy sprawdzenia salda. Każda z transakcji musi zakończyć się sukcesem, aby już kolejne płatności zbliżeniowe do 100 zł wykonywać bez podawania kodu PIN.

Sprawdź też: Zachowania płatnicze i finansowe konsumentów podczas pandemii Covid-19

Zalecenia nkarta płatniczaa czas pandemii

Priorytetem jest ograniczenie bezpośredniego kontaktu oraz wymiany przedmiotów np. gotówki, aby nie przekazywać sobie wzajemnie zarazków. Jeśli, więc tylko to możliwe:

  1. Wybieraj płatności kartą lub telefonem (np. BLIK-iem – jak ją wykonać?), które również często będziesz dezynfekował.
  2. Korzystaj z bankowości internetowej. Bieżące płatności za rachunki, jak również przelewy można załatwić zdalnie logując się do serwisu internetowego banku lub aplikacji mobilnej.
  3. Gotówkę możesz wypłacić lub wpłacić korzystając z bankomatów lub wpłatomatów za pomocą karty płatniczej lub kodu BLIK. PIN na klawiaturze wprowadzaj zgięciem palca lub innym przedmiotem czy przy użyciu rękawiczki jednorazowej, unikaj klikania opuszkiem palca.
  4. Zakupy również rób zdalnie, płacąc online. Jednak zachowaj czujność i nie wykonuj np. dopłat niewielkiej kwoty do paczki z zakupami za pośrednictwem linka otrzymanego w sms-ie.